• THESPIS

    REVISTA GALA HOP
    La fiecare ediție a Galei Hop, reprezentanții departamentelor de teatrologie din Univesitățile de specialitate, vor avea ocazia și șansa să reflecte și să dezbată fenomenul artistic, să își exerseze pana pe noi, actorii, contribuind astfel la re-definirea relației actor-critic.

Oana Monica Nae

 

Hop Jurnal

O primă ultimă zi

Preselecțiile celei de-a XIX-a ediții a Galei Hop au început ieri la Sala Mică a Teatrului Național din București. Desfășurată sub titulatura „Ne-bun pentru această lume”, gala din acest an oferă le concurenților șansa de a-și pune talentul în valoare pe textele lui William Shakespeare. Competiția îi are în juriu pe Miklós Bács (directorul Galei Hop), Mihai Constantin (actor), Lia Bugnar (actriță, scriitoare și regizoare), Bobi Pricop (regizor), Ada Milea (actriță și cantautoare) și Andrea Gavriliu (actriță și coregrafă).

Dincolo de un concurs între absolvenți, gala poate fi privită și ca o competiție a școlilor de teatru, blamate de multe ori pentru lipsa de consistență a predării ori pentru superficialitatea cu care „livrează” actori pe piața muncii. La finalul acestei preselecții, va fi necesar să tragem niște concluzii în ceea ce privește instituțiile de învățământ și ce oferă societății, ca „mână de lucru”, artiști.

După o primă zi, am remarcat câteva prestații care au toate șansele să fie selectate pentru Gala din septembrie. Ciprian Valea, proaspăt absolvent al Facultății de Teatru și Televiziune a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, la clasa lui Ionuţ Caras și a Marei Opriș, a prezentat un moment intitulat „DE-MENTIS”. Apelând la trei dintre cele mai ofertante personaje shakespeariene – Regele Lear, Hamlet și Richard al II-lea, Ciprian a croșetat un moment de calitate de actorie și coregrafie, întrerupt de scurte intervenții de psihiatrie dramatică, menite să facă trecerea de la un personaj la altul. Un alt moment interesant, un mix între Bufonul regelui Lear, Ofelia și Curtezana din „Comedia erorilor” i-a aparținut Ruxandrei Grecu, absolventă a Universității de Artă Teatrală și Cinematografică ”Ion Luca Caragiale”, din București, în 2012, la clasa profesorului Doru Ana. Cu un joc ponderat, fără accese de dramatism și cu articulații de text venite în momentele oportune, Ruxandra s-a înscris cu succes pe lista candidaților cu reale șanse de a accede în faza finală a Galei Hop din acest an.

„Prima zi de preselecție mi s-a părut că a trecut foarte repede. Acesta este un semn bun, ce dovedește că au fost participanți (și la individual, și la grup) care m-au făcut să uit că fac parte dintr-un juriu și m-au făcut să mă simt ca un spectator”, a declarat Andrea Gavriliu, membră a juriului. „Nu au fost doar absolvenți ai școlilor din București și Cluj, ci și de la Iași, Sibiu, Târgu Mureș sau Galați. De la fiecare școală au fost participanți bine pregătiți și dornici să intre în competiția cea mare, dar și unii care n-au acordat suficient timp și seriozitate șansei de a ne impresiona sau de a ne emoționa. Pornim din nou cu forțe proaspete, pentru că mai sunt două zile și suntem foarte hotărâți să-i selectăm DOAR pe cei mai pregătiți!”, a mai spus ea.

Prima zi a preselecțiilor a fost ultima a maestrului Radu Beligan. Poate o întâmplare, poate o coincidență, poate un dat. Contextul teatral pe care-l trăim astăzi este unul presărat cu „maeștri”. Fie că acest termen a devenit unul reflex, fie că este integrat în discursul teatral cu toată responsabilitatea și credința, cert este un lucru: într-un astfel de peisaj, tinerii absolvenți nu se pot simți altfel decât stingheri și anonimi.

Nu știu dacă se poate vorbi de o predare de ștafetă, de la un om pentru care teatrul „n-a fost vocație, a fost intoxicație” la o generație de tineri actori pentru care teatrul este de multe ori doar un job. Dar Gala Hop este despre șanse. Este despre a gira. Despre a investi în anonimitate. Despre a certifica un viitor pe care prezentul nu-l garantează.

Oana Monica NaeTeatrologie, anul II, UNATC Bucuresti

DESPRE THESPIS

OPINII

DIALOGURI

CRONICA

REPORTAJ